CAELI
  • Home
  • Data
    • Stikstofdioxide - NO2
    • Ammoniak - NH3
    • Methaan - CH4
    • Ozon - O3
  • Aandachtsgebieden
    • Natura 2000-gebieden
    • Scheepvaart- & wegroutes
    • Zero-emissiezones
    • Vuilnisbelt monitor
    • Olie- en gas emissie monitor
  • Voor wie?
    • Overheid
    • Finance
    • Vastgoed
    • Energie
    • Ingenieurs
    • Agrariers
  • Over CAELI
    • Samenwerkingen
    • Nieuws
    • Abonnementen
    • Vacatures
  • Contact
  • Dashboard
  • Maps voor luchtkwaliteit
  • Welcome
  • Data
    • Nitrogen dioxide - NO2
    • Ammonia - NH3
    • Methane - CH4
    • Ozone - O3
  • Areas of interest
    • Natura 2000 areas
    • Shipping and road routes
    • Zero-emissie zones
    • Landfill monitor
    • Oil and gas emission monitor
  • For who?
    • Government
    • Finance
    • Real estate
    • Energy
    • Engineering firms
    • Agricultural sector
  • About CAELI
    • Collaborations
    • Subscriptions
  • Contact
  • Dashboard
  • Maps for airquality
  • Bienvenida
  • Datos
    • El dióxido de nitrógeno - NO2
    • Amoníaco - NH3
    • Metano - CH4
    • Ozono - O3
  • ÁREAS DE INTERÉS
    • Las zonas Natura 2000
    • Las rutas marítimas y por carretera
    • Las zonas de cero emisiones
    • Los vertederos y sus alrededores
    • Control de las emisiones de petróleo y gas
  • ¿Para quien?
    • Gobierno
    • Finanzas
    • Bienes raices
    • Energía
    • Empresas de ingeniería
    • Sector agricultor
  • Sobre CAELI
    • Colaboraciones
    • Subscripciones
  • Contacto
  • Tablero
  • Mapas de la calidad del aire

Stikstofdioxide - NO2

Ongeveer 80% van de lucht bestaat uit stikstof, een onschadelijk  kleur- en reukloos gas. 

Wat is stikstof?

Stikstof is van zichzelf niet schadelijk, maar sommige stikstofverbindingen brengen wel schade toe aan onze gezondheid en aan de natuur. Hier zijn twee soorten van:

  • Stikstofoxiden (NOx). NOx ontstaat wanneer stikstof verbinding maakt met zuurstof. Dit gebeurt bijvoorbeeld als iets op hoge temperatuur verbrand wordt, zoals in de verbrandingsmotor van een auto.
  • Ammoniak (NH3). Dit ontstaat wanneer stikstof verbinding maakt met waterstof, bijvoorbeeld in de veehouderij wanneer de urine en mest van koeien of varkens bij elkaar komen. 
​
​Vaak wordt kortweg het woord ‘stikstof’ gebruikt als het over deze verbindingen gaat.

Wat is het probleem van stikstof?

In Nederland is veel te veel stikstof. Dat zorgt voor grote problemen in de natuur en voor de volksgezondheid. ​

Wat stikstof in de natuur doet

Van de oorspronkelijke biodiversiteit in ons land is nog maar 15% over. Daarnaast wordt meer dan een derde van de soorten in Nederland bedreigd met uitsterven. Dit komt doordat de natuur al jarenlang onder druk staat door stikstof. De natuur heeft stikstof nodig, maar een overmaat aan stikstof heeft een negatief effect op de biodiversiteit. Sommige planten, zoals grassen en brandnetels, gaan extra hard groeien door die overmaat, met als gevolg dat kwetsbare planten worden verdrongen. Hierdoor verdwijnen de insecten, vogels en andere dieren die van die planten afhankelijk zijn. ​

Wat stikstof met de gezondheid van de mens doet

Stikstof is ook slecht voor de mens. Dit komt doordat stikstofverbindingen smog en fijnstof veroorzaken en stikstofdioxide bijdraagt aan de vorming van ozon, een schadelijk bestanddeel van luchtverontreiniging. Die fijnstof en ozon vergroten de kans op luchtwegaandoeningen. Daarbij verontreinigt stikstof het grond-, oppervlakte- en drinkwater, wat weer slecht is voor onze gezondheid.

Hoe helpen satellietdata bij het stikstofprobleem?

We moeten dus de uitstoot van stikstof omlaag brengen. Naar schatting komt zo’n 40% van de stikstof in natuurgebieden van de landbouw, waardoor de boeren belast zijn met de opdracht om hun uitstoot drastisch te verminderen. Maar dat is niet eenvoudig. Satellietdata kunnen hierbij helpen. Zo kan een hellingsysteem in een stal ervoor zorgen dat de urine naar beneden stroomt, terwijl de mest blijft liggen. Met satellieten kan gemonitord worden hoeveel effect deze maatregel, en andere, hebben op de luchtkwaliteit. ​

In het kort:

  • De term ‘stikstof’ wordt vaak gebruikt als het gaat over de verbindingen stikstofoxiden (NOx) en ammoniak (NH3).
  • Bij verbranding op hoge temperatuur, zoals in verbrandingsmotoren van auto’s, komen stikstofoxiden vrij. 
  • Ammoniak ontstaat als mest, urine en zuurstof bij elkaar komen. 
  • In Nederland is veel te veel stikstof.
  • De natuur heeft zwaar te lijden onder de overmaat aan stikstof, van de oorspronkelijke biodiversiteit in ons land is nog maar 15% over.
  • Fijnstof en ozon, die worden veroorzaakt door stikstof, vergroten de kans op luchtwegaandoeningen.
  • Satellietdata bieden de oplossing bij het verminderen van stikstof in de lucht.​

PILOT OF ABONNEMENT AFSLUITEN?

Heeft u interesse in een van onze applicaties en wilt u een pilot of abonnement afsluiten? Neem dan contact met ons op.
PILOT OF DATA ABONNEMENT

Bekijk ook onze andere data:

Foto
Foto
Foto

SITEMAP

HOME
DATA
AANDACHTSGEBIEDEN
VOOR WIE?
SAMENWERKINGEN
NIEUWS
​ABONNEMENTEN
VACATURES
DASHBOARD
MAPS VOOR LUCHTKWALITEIT

CONTACT

​Caeli BV
Transformatorweg 104
1014 AK AMSTERDAM
M: 06-5577 2285

E: info@caeli.nl

SOCIAL MEDIA

Privacy Policy
Copyright © 2021 Caeli BV | Designed with ♥ by SH.

SITEMAP

WELCOME
​DATA
AREAS OF INTEREST
FOR WHO?
​ABOUT CAELI
COLLABORATIONS
​SUBSCRIPTIONS
​DASHBOARD
​MAPS FOR AIRQUALITY

CONTACT

Caeli BV
Transformatorweg 104
1014 AK AMSTERDAM
The Netherlands
M: +31 6 5577 2285

E: info@caeli.nl

SOCIAL MEDIA

Copyright © 2021 Caeli BV | Designed with ♥ by SH.

SITEMAP

BIENVENIDA
DATOS
AREAS DE INTERES
PARA QUIEN
SOBRE CAELI
COLABORACIONES
SUBSCRIPCIONES
CONTACTO 
TABLERO

MAPAS DE LA CALIDAD DEL AIRE

CONTACTO

​Caeli BV
Transformatorweg 104
1014 AK AMSTERDAM
The Netherlands
M: +31 6 5577 2285

E: info@caeli.nl

SOCIAL MEDIA

Copyright © 2021 Caeli BV | Designed with ♥ by SH.
  • Home
  • Data
    • Stikstofdioxide - NO2
    • Ammoniak - NH3
    • Methaan - CH4
    • Ozon - O3
  • Aandachtsgebieden
    • Natura 2000-gebieden
    • Scheepvaart- & wegroutes
    • Zero-emissiezones
    • Vuilnisbelt monitor
    • Olie- en gas emissie monitor
  • Voor wie?
    • Overheid
    • Finance
    • Vastgoed
    • Energie
    • Ingenieurs
    • Agrariers
  • Over CAELI
    • Samenwerkingen
    • Nieuws
    • Abonnementen
    • Vacatures
  • Contact
  • Dashboard
  • Maps voor luchtkwaliteit
  • Welcome
  • Data
    • Nitrogen dioxide - NO2
    • Ammonia - NH3
    • Methane - CH4
    • Ozone - O3
  • Areas of interest
    • Natura 2000 areas
    • Shipping and road routes
    • Zero-emissie zones
    • Landfill monitor
    • Oil and gas emission monitor
  • For who?
    • Government
    • Finance
    • Real estate
    • Energy
    • Engineering firms
    • Agricultural sector
  • About CAELI
    • Collaborations
    • Subscriptions
  • Contact
  • Dashboard
  • Maps for airquality
  • Bienvenida
  • Datos
    • El dióxido de nitrógeno - NO2
    • Amoníaco - NH3
    • Metano - CH4
    • Ozono - O3
  • ÁREAS DE INTERÉS
    • Las zonas Natura 2000
    • Las rutas marítimas y por carretera
    • Las zonas de cero emisiones
    • Los vertederos y sus alrededores
    • Control de las emisiones de petróleo y gas
  • ¿Para quien?
    • Gobierno
    • Finanzas
    • Bienes raices
    • Energía
    • Empresas de ingeniería
    • Sector agricultor
  • Sobre CAELI
    • Colaboraciones
    • Subscripciones
  • Contacto
  • Tablero
  • Mapas de la calidad del aire